Alt du lurer på om DiscoverEU
Det er mange som har spørsmål om konkurransen DiscoverEU. På denne siden finner du svaret på de 49 tingene folk lurer på oftest, på norsk. Du finner informasjonen på engelsk og andre europeiske språk her (ekstern lenke). Klikk på plusstegnet til høyre for hver kategori for å finne svar på spørsmålene. Det er Europakommisjonen som deler ut reisepass i DiscoverEU og som er ansvarlig for reglene i den, så denne informasjonen kommer fra dem.
Har du vunnet et reisepass og har et spesifikt spørsmål om reisen din? Da kan du ta kontakt med Hjelpesenteret for DiscoverEU (ekstern lenke). Skriv spørsmålet ditt på engelsk.
A.1 Hva er DiscoverEU?
DiscoverEU er et tilbud i EU-programmet Erasmus+ som gir 18-åringer muligheten til å reise rundt i Europa. Gjennom å reise hovedsakelig med tog (det er unntak for de som bor på øyer eller i avsidesliggende områder) kan ungdommer oppleve Europas flotte landskaper og la seg fascinere av hvor utrolig forskjellige byene er. En slik reise gir dem også mulighet til å møte likesinnede reisende, bli mer selvstendige, få bedre selvtillit og utforske sin europeiske identitet. Hvert år er det to søknadsrunder der ungdommene kan delta, og de heldige utvalgte får en gratis togbillett av EU.
A.2 Hvem kan delta?
DiscoverEU er åpent for ungdommer som er 18 år gamle. Det betyr at konkurransen hver gang er åpen for de som er født i en viss tidsperiode.
DiscoverEU er nå en del av Erasmus+-programmet. De som kan søke, er derfor personer som er lovlig bosatt* i et av landene som er med i programmet. Personer som er lovlig bosatt i EU-landenes oversjøiske land og territorier, kan også bli med på dette eventyret, forutsatt at de er statsborger i et av -landene. Se den fullstendige listen under:
- 27 EU-land: Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kroatia, Kypros, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike inkludert EUs mest fjerntliggende regioner: Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion, Saint-Martin, Asorene, Madeira og Kanariøyene;
- medlemmer av EFTA (Det europeiske frihandelsforbund), som også er medlemmer av EØS (Det europeiske økonomiske samarbeidsområde): Island, Liechtenstein og Norge
- tiltredende medlemsland, søkerland og mulige søkerland: Nord-Makedonia, Serbia og Tyrkia
- oversjøiske land og territorier tilknyttet Den europeiske union: Aruba, Bonaire, Curaçao, De franske sørterritorier, Fransk Polynesia, Grønland, Ny-Caledonia, Saba, Saint Barthélemy, Saint-Pierre-et-Miquelon, Sint Eustatius, Sint Maarten, og Wallis og Futuna
Søknaden må sendes gjennom Den europeiske ungdomsportalen i løpet av søknadsperioden, som hver gang varer i 14 dager.
A.3 Kan jeg delta hvis jeg allerede har reist med reisepass fra DiscoverEU tidligere?
Ungdommer som har reist med DiscoverEU etter en av de tidligere søknadsrundene, kan ikke søke igjen. Hvis de gjør det, vil det bli oppdaget når vi får søknaden. Hvis det i løpet av prosessen blir oppdaget at vi har fått en søknad fra en ungdom som har blitt tildelt reisepass fra DiscoverEU i en tidligere søknadsrunde vil søkeren bli diskvalifisert.
A.4 Hvorfor er DiscoverEU bare åpent for ungdommer som er 18 år gamle?
Da Europaparlamentet etablerte dette tilbudet, valgte de å prioritere ungdommer som fyller 18 år. Dette er året da de blir fullverdige borgere av Europa og det markerer også en viktig overgang til voksenlivet.
Det ble imidlertid gjort et unntak fra denne regelen i søknadsrunden i 2021. Begge de planlagte søknadsrundene i 2020 måtte avlyses på grunn av covid-19-pandemien. Som et unntak fikk derfor ungdommene som ville vært kvalifisert til å søke i 2020, lov til å søke i 2021, selv om de da var over 18.
A.5 Jeg har ikke e-postadresse. Kan jeg søke om å delta i DiscoverEU?
Hvis du skal søke, må du ha en gyldig e-postadresse. Det fins mange gratis e-posttilbydere du kan bruke. Det er viktig at du husker innloggingsopplysningene til e-postkontoen din, for vi vil bruke denne e-postadressen til å kontakte deg.
A.6 Kan en venn eller slektning som er eldre enn 18 år, reise sammen med meg?
Ja, hvis de bestiller og betaler sin egen reise. Merk at vi anbefaler at du ikke bestiller billetter og overnatting på forhånd før du har fått DiscoverEU-reisepasset ditt.
A.7 Gis det fortrinnsrett til visse transporttilbydere?
Nei. Bestillingskontoret som bestiller reisene, kan fritt velge transportmiddel, selskap og linjer (privatbiler og charterbusser er som hovedregel unntatt).
A.8 Jeg venter på å få fornyet pass, ID-kort eller oppholdstillatelse når jeg søker. Hvordan går jeg frem?
Når du søker, kan du bruke det passet, ID-kortet eller oppholdskortet som du har nå, selv om det er utløpt. Men hvis du blir valgt ut, må du ha gyldige identifikasjonspapirer (pass, nasjonalt ID-kort eller oppholdskort) når du fyller ut bestillingsskjemaet for å få reisepass, siden bestillingskontoret gjennomfører en ID-sjekk. Du må også ha gyldig legitimasjon når du reiser. Dersom du får nytt pass eller ID-kort mellom ID-sjekken og selve reisen, trenger du ikke gjøre noe.
A.9 Kommer noen til å sjekke identiteten min og hvor jeg er bosatt, hvis jeg blir valgt ut?
Ja. Når du fyller ut bestillingsskjemaet, blir du bedt om å laste opp et bilde av gyldig ID-bevis (pass eller nasjonalt ID-kort) eller skanne ID-en med kameraet på telefonen din.
Du kan også bli bedt om å bevise at du bor i landet. Merk at bare offisielle papirer fra de nasjonale myndighetene der du bor, vil bli akseptert. En strømregning eller leiekontrakt er ikke tilstrekkelig og vil ikke bli godkjent.
A.10 Hva forventer dere av meg som deltaker i DiscoverEU?
EU-kommisjonen vil gjerne høre fra ungdommene som reiser, og oppfordrer dem til å fortelle andre om opplevelsene sine. Det er derfor alle de utvalgte deltakerne også blir utnevnt til DiscoverEU-ambassadører. De blir bedt om å dele reiseopplevelsene sine i sosiale medier som Instagram, Facebook og Twitter eller å holde en presentasjon på skolen eller i lokalmiljøet. Deltakerne kan gjerne bli med i Facebook-gruppen #DiscoverEU Official.
A.11 Får jeg noen form for anerkjennelse for dette?
Gjennom å reise kan deltakerne lære masse om sine europeiske naboland. De får muligheten til å bli kjent med folk fra hele Europa, utveksle tanker og knytte kontakter på tvers av landegrenser. For noen deltakere vil det være første gangen de reiser på egen hånd. Gjennom opplevelsen med DiscoverEU vil de utvikle nøkkelkompetanse som språkferdigheter, selvtillit, tilpasningsevne, selvstendighet, organisatoriske ferdigheter, mellommenneskelige ferdigheter, evne til å takle stress og ferdigheter innenfor problemløsing og teambygging. For å dokumentere dette læringsutbyttet får alle deltakere et deltakerbevis, forutsatt at de svarer på spørreundersøkelsen som de automatisk får tilsendt etter reisen. Deltakerbeviset har med informasjon om nøkkelkompetansen deltakeren har tilegnet seg, og er inspirert av Youthpass.
A.12 Kan innbyggere i Storbritannia delta i DiscoverEU?
Nei. Etter at Storbritannia forlot EU den 31. januar 2020, kan ikke landets borgere delta i DiscoverEU.
B.1 Hvordan er søknadsprosessen?
For å kunne bli deltaker må du sende en søknad om DiscoverEU-reisepass via Den europeiske ungdomsportalen (ekstern lenke). i løpet av søknadsperioden. Søknadsperioden varer i 14 dager hver gang.
Hvis du ønsker å reise med en gruppe og være gruppeleder, må du først søke selv, og så gi alle gruppemedlemmene søknadskoden din. Gruppemedlemmene må bruke denne koden til å melde seg inn i gruppen din online. For å bli valgt ut i søknadsperioden må gruppemedlemmene være 18 år gamle, registrere seg med personopplysninger og være kvalifisert for DiscoverEU (se regel A.2). Merk at ingen av gruppemedlemmene kan sende inn mer enn én søknad. Hvis du sender inn to eller flere søknader, vil bare den søknaden som ble registrert først i European Youth Portal, bli vurdert i utvelgelsesprosessen. Andre søknader fra deg (individuelt eller i gruppe) vil ikke bli vurdert.
B.2 Hvordan velges ungdommene ut?
Deltakerne vil velges ut via et online registreringsskjema på European Youth Portal, slik det står over (se regel B.1). Søkerne må svare på 5 quizspørsmål med svaralternativer og 1 tilleggsspørsmål. EU-kommisjonen vil rangere søkerne fra hvert land ut fra hva de har svart på quizen og tilleggsspørsmålet. Minst 35 000 ungdommer vil bli valgt ut blant de søkerne som har svart riktig på quizen og var nærmest riktig svar på tilleggsspørsmålet. Hvis det er for mange søknader (fra individuelle eller grupper) som er rangert likt etter disse kriteriene, i forhold til det fastsatte antallet plasser, vil EU-kommisjonen bruke «førstemann til mølla» som kriterium for å avgjøre hvem som får de siste plassene. Dette er en regel vi har for sikkerhets skyld, denne situasjonen har aldri oppstått i tidligere søknadsrunder. Ungdommer med behov for tilrettelegging (f.eks. på grunn av bevegelseshemming, nedsatt syn osv.) vil ha rett til å få den ekstra hjelpen de trenger.
B.3 Hvordan vet jeg om jeg har blitt valgt ut til å få DiscoverEU-reisepass, eller om jeg står på venteliste?
Når deltakerne er valgt ut, vil alle søkere få resultatet på e-post. Ta vare på søknadskoden du får fra DiscoverEU. Ikke del den med noen (f.eks. i sosiale medier), den skal bare brukes overfor bestillingskontoret som er autorisert av EU-kommisjonen. Du kan se statusen på søknaden din på Den europeiske ungdomsportalen. Ca 6-7 uker etter søknadsfristen vil alle søkere få en e-post med informasjon. Hvis du ikke blir valgt ut, står du på venteliste og kan bli kontaktet senere dersom noen av de utvalgte deltakerne velger å trekke søknaden sin.
B.4 Er det en kvote per land?
Deltakerne velges ut fra nasjonalitet og/eller bostedsland der det er aktuelt, i henhold til hvor mange reisepass hvert land er tildelt.
Dersom det i enkelte land skulle være færre søkere enn det antallet reisepass landet er tildelt, vil de resterende reisepassene bli fordelt på de landene som har flere søkere enn den tildelte kvoten. En oversikt over kvotene per land vil sendes ut sammen med resultatet av utvelgelsen.
B.5 Kan jeg reise alene eller sammen med venner?
Deltakerne kan reise enten alene eller i en gruppe på maksimalt 5 personer. I søknadsskjemaet oppgir du hva du planlegger. Dersom du velger å reise som en del av en gruppe, må gruppen utpeke en gruppeleder før noen av dere søker. Gruppelederen fyller ut søknadsskjemaet og svarer på quizspørsmålene og tilleggsspørsmålet. Når søknaden er sendt inn, vil gruppelederen få en kode. Denne skal videresendes til de maksimalt 4 andre gruppemedlemmene, slik at de kan registrere seg. Med koden fra gruppelederen kan de andre gruppemedlemmene registrere seg online og legge inn personopplysningene sine. Alle gruppemedlemmer må klikke på «Send inn/Submit»-knappen for å bli registrert.
B.6 Vil alle gruppemedlemmer bli valgt ut samlet?
Ja, en gruppesøknad vil bli vurdert som én søknad. Merk at bare de som registrerer seg online (og er kvalifisert til å delta) før søknadsperioden er over, vil bli regnet med når deltakerne velges ut. En gruppe kan bestå av maksimalt 5 deltakere.
B.7 Jeg sendte inn søknad som gruppeleder, men bare jeg har blitt valgt ut. Hva har skjedd?
Dersom du som gruppeleder har blitt valgt ut til å delta, men ikke de andre gruppemedlemmene, betyr det enten at medlemmene i gruppen din ikke har søkt i tide via plattformen på Den europeiske ungdomsportalen, at de ikke oppfylte kravene for å delta, eller at de ikke har trykket på «Send inn»-knappen til slutt i søknadsprosessen. Bare de gruppemedlemmene som har søkt innen fristen og brukt søknadskoden fra gruppelederen, kan delta i DiscoverEU. Problemet kan også være at du eller vennen(e) din(e) har sendt inn mer enn én søknad, for da vil bare den første søknaden gjelde.
B.8 Hva hvis jeg har registrert at jeg vil reise alene, men senere finner ut at jeg vil lage en gruppe med vennene mine?
Alle søkere har mulighet til å bli gruppeledere og legge til flere i grupper. Som søker kan du legge til opptil 4 venner som oppfyller kravene til å delta i DiscoverEU, selv om du har registrert i søknadsskjemaet at du vil reise alene. For at vennene dine skal kunne bli med på søknaden din, må du gi dem søknadskoden som du har fått på e-post. De må søke i løpet av søknadsperioden, og de må oppfylle kravene til å delta (se regel A.2).
B.9 Hva hvis jeg har blitt valgt ut, men ønsker å trekke meg?
Alt du trenger å gjøre, er å sende en e-post til bestillingskontoret som har fått oppdraget med å utstede reisepassene av EU-kommisjonen. Du må gjøre det før du bestiller reisen via bestillingsskjemaet. Reisepasset ditt vil da bli gitt til en som står på venteliste. E-postadressen til bestillingskontoret får du hvis du blir valgt ut.
B.10 Jeg har blitt valgt ut, men kan ikke reise. Kan vennen(e) min(e) dra uten meg? Kan jeg overføre reisepasset til noen andre?
Hvis du har blitt valgt ut til å få reisepass og planene dine er endret, er det eneste du kan gjøre, å trekke deg som deltaker (se regel B.9). Du kan ikke overføre reisepasset ditt til en venn. Hvert reisepass er knyttet til en bestemt person, og det kan ikke endres eller overføres til noen andre.
Hvis et medlem av gruppen din (eller gruppelederen) bestemmer seg for å avlyse sin reise, påvirker ikke det resten av gruppen. De gjenværende gruppemedlemmene kan fortsatt reise som planlagt. Personen som har trukket seg, kan ikke byttes ut med en annen, og det ubrukte reisepasset vil bli gitt til en deltaker som står på venteliste.
B.11 Kan jeg endre planer og reise alene når jeg er påmeldt med en gruppe?
Hvis du har blitt valgt ut som medlem i en gruppe, men du har ombestemt deg og vil reise alene, kan du gjøre det. Da må du fylle ut bestillingsskjemaet som individuell reisende og bruke din personlige kode. Det er ikke noe mer du trenger å gjøre, og det påvirker ikke de andre gruppemedlemmene.
B.12 Kan reisepasset overføres til en annen person?
Nei. Reisepasset vil være utstedt i ditt navn, og du kan ikke under noen omstendigheter overføre det til noen andre. Navnet på reisepasset kan ikke endres.
B.13 Hvordan fungerer reisepasset?
For å få bedre oversikt over fleksible og spesifiserte reisepass kan du se punkt C.5 og C.6.
B.14 Jeg står på venteliste. Hva betyr det?
Alle søkere som ikke blir valgt, står på venteliste. Listen er inndelt etter land, og søkerne er rangert etter hva de svarte på quizen og tilleggsspørsmålet. Hvis en utvalgt deltaker trekker søknaden sin, eller den totale verdien av reisepassene er mindre enn det totale beløpet som er satt av, kan EU-kommisjonen gi reisepass til søkere som står på venteliste, inntil det budsjetterte beløpet er brukt opp. Det at du står på venteliste, gir deg ingen spesielle rettigheter overfor EU-kommisjonen og garanterer ikke at du blir valgt på et senere tidspunkt.
Ungdommer på venteliste kan bli kontaktet og invitert til å registrere seg via bookingplattformen. Ungdommer på ventelisten som får tilbud om å delta først mot slutten av prosjektperioden, kan ikke kreve å få refundert reiser de har vært på før invitasjonen kom, og de har heller ikke mulighet til å forlenge reiseperioden.
B.15 Jeg står på venteliste. Hvor sannsynlig er det at jeg får tilbud om reisepass?
Her er det tre faktorer som avgjør:
- hva du har svart på quizen
- hvor mange av deltakerne som avlyser eller ikke bekrefter sin deltakelse (søkere på venteliste får tilbud om reisepass som ikke vil bli brukt av den utvalgte deltakeren)
- hvor mange reisepass som går til det landet du bor i
EU-kommisjonen kan når som helst gi reisepass til søkere på venteliste inntil det avsatte budsjettet er brukt opp.
C.1 I hvor mange dager kan jeg reise?
Du kan reise minst 1 dag i løpet av 1 måned. Med et fleksibelt reisepass har du 7 reisedager i løpet av en reiseperiode på 1 måned.
C.2 Hvor mange land kan jeg besøke?
Dette kommer an på hva slags reisepass du har valgt:
- spesifisert: Antall reisemål er begrenset til 2 land (eller 2 byer i samme land).
- fleksibelt: Det er ingen begrensning på antall land. Antall reisedager er likevel begrenset. Du kan for eksempel være utenlands i inntil en måned, men i denne perioden er det bare et visst antall dager som kan brukes til faktisk reise
Mer informasjon om de to typene reisepass finner du i punktene under. Bestillingskontoret vil også gi deg mer informasjon hvis du blir valgt ut.
C.3 Kan jeg starte reisen fra et annet land enn det jeg bor i?
Ja, det er mulig å starte reisen fra et annet land enn landet du er bosatt i. Vær da oppmerksom på at kostnaden for å reise til dette landet/stedet ikke dekkes av DiscoverEU, men er ditt eget ansvar.
C.4 Kan jeg reise med lokal kollektivtransport med reisepasset mitt?
Lokal kollektivtransport og privat transport er ikke inkludert i DiscoverEU-reisepasset. Du bør selv skaffe informasjon om transportmidler, billettpriser osv. på alle stedene du skal reise til, før eller under reisen.
Hvis du blir valgt ut, får du også tilgang til et DiscoverEU-rabattkort i den samme appen som du har reisepasset ditt i, med en gyldighet som tilsvarer gyldigheten til reisepasset ditt. Dette kortet vil gi deg rabatt på noe lokaltransport. Se resten av spørsmålene for mer informasjon om rabattkortet.
C.5 Hva innebærer alternativet flekstibelt reisepass?
Med et fleksibelt reisepass kan du reise med tog 7 dager i løpet av en periode på 1 måned. Du kan fritt velge dato for hver av reisedagene innenfor denne 1-månedsperioden. På hver reisedag, som varer fra midnatt til midnatt, kan du ta så mange tog du trenger (merk at det på noen tog kreves plassreservasjon, og at kapasiteten på toget kan være begrenset).
Med det fleksible reisepasset kan du reise med tog i alle EU-landene og de andre landene som er med i Erasmus+. Hvilke datoer du reiser på, velger du selv, men merk at det fleksible reisepasset vil ha en startdato. Du kan velge denne startdatoen selv når du aktiverer passet i appen du bruker for å administrere reisen. Fra denne startdatoen vil reisepasset ditt være gyldig i 1 måned. Du kan endre startdatoen din når som helst før denne datoen starter (kl. 00.00 CET). Reisepasset kan ikke byttes i noe annet og er ikke refunderbart.
- For å bruke reisepasset må du laste ned appen «DiscoverEU Travel App» på mobiltelefonen din. Når du har bestilt reisepasset, vil du motta en e-post fra bestillingskontoret med en unik kode som identifiserer det fleksible reisepasset ditt, og en instruks for hvordan du legger det til i mobil-appen. For å legge til reisepasset i mobil-appen må du skrive inn etternavnet ditt og reisepassnummeret fra bekreftelsen du har mottatt på e-post. Så snart du har lagt inn reisepasset på telefonen, kan du knytte det til en reiserute ved å opprette en ny reise i appen (eller bruke en eksisterende reise du har lagt inn tidligere).
- Idet reiseruten (eller minimum den første reisestrekningen) er lagt inn, kan du aktivere reisepasset ved å spesifisere «Start date». Reisepasset vil være gyldig i 1 måned fra den valgte startdatoen.
- Startdatoen er den samme som den første reisedagen din. Du har 7 reisedager totalt. Datoen for hver av reisedagene dine velger du ved å legge til togreiser på reiseruten din. Det er bare mulig å endre dato på en reisedag før den aktuelle dagen starter (kl. 00.00 CET).
- Når billettene sjekkes, skal du vise dagsbilletten din («Day Ticket»). Denne finner du ved å velge riktig reisedag i reisepasset. Dagsbilletten inkluderer en QR-kode og en liste med alle togreisene du har lagt til på den gjeldende reisedagen.
- Du kan legge til flere reisestrekninger fra og med det øyeblikket reisepasset er aktivert på telefonen din, til og med den reisedagen det er snakk om, så lenge datoen for reisen er innenfor den totale gyldighetsperioden for reisepasset (dvs. en måned). Du bør alltid ha pass eller ID-kort tilgjengelig, for billettkontrolløren kan be om å få se ID sammen med reisepasset (og ev. bekreftelsen på plassbestillingen dersom det er setereservasjon på toget).
- Du må være online for å opprette en dagsbillett i reisepasset. Du kan være offline når du skal vise reisepasset, og når du skal redigere det, f.eks. legge til eller fjerne reisestrekninger.
- Hvis reisepasset er «inaktivt» i mer enn 72 timer (dvs. hvis du er offline i mer enn 72 timer), vil du ikke lenger kunne generere billetter. Reisepasset blir «aktivt» igjen når telefonen er online. Appen vil varsle deg 24 timer før reisepasset blir inaktivt (også hvis du er offline, og forutsatt at du har tillatt varslinger), slik at du kan komme deg online i tide til å unngå at dette skjer.
C.6 Hvordan bruker jeg outbound/inbound?
Det fleksible reisepasset vil bli utstedt med et spesifisert bostedsland. Dette vil være det landet du selv har oppgitt som bostedsland i søknaden. Du kan ikke velge et annet bostedsland i det fleksible reisepasset enn det landet du oppga i søknaden. Reising med det fleksible reisepasset i ditt eget bostedsland er begrenset til én utgående (outbound) reise og én inngående (inbound) reise. Det betyr at hvis du registerte i søknaden at du bor i Norge, kan du bare bruke to reisedager i Norge. Det samme gjelder hvis du bor i et annet land.
Du kan bruke reisepasset i ditt eget bostedsland to ganger: én utgående reise (når du reiser ut av landet ditt) og én inngående reise (når du reiser inn i landet ditt). Dette trenger ikke å være den første eller siste reisestrekningen, det kan skje når som helst i løpet av reisen. Hvis du trenger mer enn én utgående og inngående reise, for eksempel hvis du skal krysse ditt eget land i løpet av reisen, kan du alltid kjøpe en ekstra enveisbillett fra togselskapet som kjører strekningen. Den utgående og den inngående reisen må gjennomføres på to av reisedagene i det fleksible reisepasset og derfor innenfor passets gyldighetsperiode på 1 måned.
Når du legger til en togstrekning som starter eller slutter i landet du bor i, på en hvilken som helst reisedag, vil det fleksible reisepasset automatisk gjenkjenne den reisedagen som inbound/outbound. Ettersom du bare kan bruke passet til én utgående og én inngående reise, vil det ikke være mulig å legge til togstrekninger i hjemlandet ditt på mer enn to av de tildelte reisedagene.
C.7 Hva innebærer alternativet spesifisert reisepass?
Med et spesifisert reisepass må du velge reisedatoer på forhånd, og disse kan ikke endres etter at passet er utstedt. Spesifiserte reisepass innebærer reise på økonomiklasse. Med et slikt reisepass kan du bare besøke 2 land. Så hvis du har lyst til å besøke flere land, er det ikke denne reisepasstypen som passer best. På den andre siden: Hvis du bestemmer deg for å besøke bare ett land, og dette er et naboland til landet du bor i, er det spesifiserte reisepasset en god løsning. Du betaler ingen reservasjonsgebyrer når du bruker spesifisert reisepass, men det er en beløpsgrense på 251 euro (samme verdi som på det fleksible reisepasset, for å sikre at de to alternativene er like).
Når du har valgt spesifisert reisepass og lagt inn ønsket reiserute, vil du i løpet av 5 arbeidsdager få en bekreftelse på at reiseruten din er gjennomførbar, fra bestillingskontoret som EU-kommisjonen har valgt til å håndtere reisebestillingene. Hvis spesifisert reisepass skulle vise seg å være uegnet til å gjennomføre den reisen du har planlagt, vil bestillingskontoret anbefale at du velger den fleksible løsningen.
For å få et inntrykk av om reiseruten din lar seg gjennomføre, anbefaler vi at du tar en titt på nettsiden Allaboard eller Rome2Rio. Her kan du finne ut om reiseruten kan gjennomføres med tog, hvor mange stopp og tog som trengs, hvor lang tid du må regne med å bruke på reisen, og en omtrentlig pris for turen. I appen DiscoverEU Travel App kan du også sjekke avgangstider og planlegge reisen.
C.8 Hva er forskjellen på fleksibelt (Flexible) og spesifisert (Fixed) reisepass?
Ta en titt på denne infografikken: Flexible and Fixed (ekstern lenke, PDF).
Fleksibelt pass
Datoene deltakeren kan reise på, er fleksible frem til reisepasset er aktivert av deltakeren.
Spesifisert pass
Deltakerne formidler reiseruten de ønsker til bestillingskontoret, med eksakte reisedatoer og forhåndsbestemte reisemål. Reisedatoene og reisemålene kan ikke endres etter at det spesifiserte reisepasset er bestilt. Reisen må gjennomføres innenfor en periode på inntil en måned.
Deltakerne kan reise i løpet av en periode på maksimalt en måned, med et gitt antall reisedager (7). Med den fleksible løsningen kan deltakerne reise til så mange av de inkluderte landene som de vil.
Deltakerne kan besøke inntil 2 land som enten er EU-medlemmer eller medlem i Erasmus+-programmet (se punkt 2) på det tidspunktet deltakeren blir valgt (dette inkluderer ikke hjemlandet eller land de bare reiser rett gjennom), i løpet av en periode på maksimalt 1 måned.
Etter at reisepasset er aktivert, kan deltakerne reise på flere datoer på rad, eller de kan spre reisedagene ut over perioden på en måned. De kan reise med tog kjørt av europeiske togselskaper samt enkelte ferger og andre transportmidler som er valgt ut av bestillingskontoret på vegne av EU-kommisjonen. Vær oppmerksom på at det på enkelte togreiser er nødvendig eller mulig å bestille plass. Kostnaden for plassreservasjon er ikke inkludert i det fleksible reisepasset. Det er ikke mulig å få tilbake prisen for plassreservasjon eller andre kostnader på reisen fra EU-kommisjonen.
Alle kostnader ved bestilling er inkludert i det spesifiserte reisepasset, men det er en beløpsgrense for hele reisen på 251 euro som må overholdes. Deltakerne må selv sørge for at reiseruten er gjennomførbar.
C.9 Må man alltid reise med tog?
Deltakerne skal, som hovedregel, reise med tog. For å sikre best mulig dekning vil DiscoverEU allikevel tilby alternative transportmåter som buss eller ferge, avhengig av hensyn som klimapåvirkning, reisetid og avstand. Reise med fly vil bare tillates i helt spesielle tilfeller.
Disse kan få reise med fly:
- deltakere som bor på øyer som Island, Irland, Kypros og Malta
- deltakere som bor i de ni mest fjerntliggende regionene (Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion, Saint-Martin, Asorene, Madeira og Kanariøyene)
- deltakere som bor i EU-landenes oversjøiske land og territorier (Aruba, Bonaire, Curaçao, De franske sørterritorier, Fransk Polynesia, Grønland, Ny-Caledonia, Saba, Saint Barthélemy, Saint-Pierre-et-Miquelon, Sint Eustatius, Sint Maarten og Wallis og Futuna)
- deltakere som bor i land/regioner som ikke er tilgjengelige med de nevnte transportmidlene (tog, ferge og buss)
- deltakere som må reise i mer enn 18 timer for å komme til den nærmeste grensen i landet de bor i
- ungdommer med bevegelseshemming eller andre funksjonsnedsettelser (vurderes i hvert enkelt tilfelle)
Bare én tur-retur-reise fra/til bostedslandet kan gjennomføres med fly. Deretter må ungdommene reise med tog eller andre alternative transportmidler (unntatt privatbil og chartrede busser) i Fastlands-Europa.
Deltakere som ønsker å reise til Island, Irland, Kypros eller Malta, må gi bestillingskontoret beskjed om det. For å oppmuntre deltakerne til å reise dit vil antallet billetter til disse landene være tre ganger høyere enn kvoten på deltakere som reiser fra disse landene for å besøke Fastlands-Europa med DiscoverEU. For eksempel, dersom 100 ungdommer fra Kypros får et reisepass, kan 300 ungdommer reise til Kypros gjennom DiscoverEU. Hvis bestillingskontoret får for mange forespørsler om dette, vil flybilletter til akkurat disse stedene være tilgjengelige etter «først til mølla»-prinsippet.
C.10 Kan jeg reise rundt i samme land og besøke flere steder?
Du kan reise til så mange steder du vil (inkludert to reisedager i hjemlandet ditt med det fleksible reisepasset), så lenge du besøker minst ett annet land og ikke overstiger det totale antallet reisedager.
C.11 Hva hvis jeg må avbestille reisen eller trenger å endre den?
Eventuelle gebyrer for å avbestille eller endre må du betale selv. Det er ikke satt av ekstra penger til å dekke slike kostnader, uansett hva grunnen måtte være. Det finnes private reiseforsikringer som dekker slike utgifter.
Hvis du ikke ønsker å delta allikevel, sender du en e-post til bestillingskontoret. Da kan vi gi reisepasset ditt til en søker som står på venteliste. E-postadressen til bestillingskontoret får du hvis du blir valgt ut.
Hvis du har valgt den fleksible løsningen og ønsker å endre datoen for første reisedag, kan du gjøre det i DiscoverEU Travel App når som helst før den aktuelle dagen starter (kl. 00.00 CET) (se C.5). Hvis du ønsker å avbestille reisen, må du ta kontakt med bestillingskontoret.
Har du spesifisert reisepass, må du kontakte bestillingskontoret.
C.12 Hvordan forbereder jeg med til reisen?
På European Youth Portal finner du praktisk informasjon og nyttige tips om å reise i Europa.
Du må ha med et gyldig reisedokument/pass på reisen. Alt som har med dette dokumentet å gjøre (gyldighet osv.), er ditt ansvar.
Du har plikt til å ha med deg gyldig pass eller nasjonalt ID-kort når du er på reise.
Alle deltakere bør også sørge for å ha en helseforsikring som gjelder for hele reisen. Alt som har med dette dokumentet å gjøre (gyldighet osv.), er ditt ansvar.
Avhengig av hvilket land du er fra, og hvilke land du skal besøke (land utenfor Schengen), kan det hende du trenger et eller flere visumer. Å utstede visumer er den enkelte stats oppgave. Vi anbefaler alle deltakere å innhente informasjon fra offisielle kilder og søke om visum i god tid før reisen. Det kan ta flere uker å få visum. DiscoverEU Help Centre har en informasjonstjeneste som kan hjelpe deg å finne ut av dette. Det er uansett ditt ansvar å sørge for at du har de nødvendige dokumentene før du skal reise.
EU-kommisjonenog bestillingskontoret har ikke mulighet til å påvirke visumbeslutningen til de nasjonale myndighetene.
DiscoverEU dekker visumkostnaden.
I tilfeller der det er obligatorisk med helseforsikring for å få visum, vil bestillingskontoret sørge for den nødvendige forsikringen. DiscoverEU vil dekke kostnadene til dette.
C.13 Hvilke rettigheter har jeg som passasjer?
For informasjon om hvilke rettigheter du har som passasjer, ta en titt på reiseseksjonen på European Youth Portal. Ungdommer med nedsatt funksjonsevne finner informasjon om rettighetene sine på denne lenken. Vær oppmerksom på at eventuelle tilpasninger for deltakere med nedsatt funksjonsevne vil gjøres ut fra en individuell vurdering, slik at det skal bli enkelt for dem å planlegge reisen.
C.14 Tekniske problemer med bestillingsskjemaet
Dersom det skulle oppstå tekniske problemer, som at du ikke mottar noen bekreftelseskode/e-postbekreftelse, eller du har oppgitt feil informasjon, ta kontakt med bestillingskontoret. E-postadressen til bestillingskontoret får du hvis du blir valgt ut. Hvis du ikke har e-postadressen, kan du kontakte Erasmus+ ungdom.
C.15 Vi er en gruppe, men en av oss må reise hjem tidliere. Kan resten av gruppen fortsette reisen?
Ja, dette er mulig hvis dere har valgt den fleksible løsningen.
C.16 Kan jeg reise med en gruppe selv om jeg har blitt valgt ut som individuell deltaker?
Når du velger fleksibelt reisepass, kan du gjerne velge å reise med en gruppe. Du kan også bytte gruppe, eller bytte rute, når som helst underveis.
Når du bestiller reisen, må du passe på at du velger samme startdato som de du ønsker å reise sammen med.
Bestillingsskjemaet blir automatisk oppdatert ved midnatt hver dag og aksepterer bestillinger tidligst 14 dager før avreisedatoen.
C.17 Skal jeg bestille billetter til reisen selv?
Nei. Du skal ikke bestille dine egne billetter. Billetter som du kjøper selv, blir ikke refundert. Billettene til reisen skal utelukkende bestilles, kjøpes og leveres av bestillingskontoret som er valgt av EU-kommisjonen.
Du bør også vurdere å vente med å bestille og betale for overnatting til du er sikker på reisedatoene dine og har mottatt reisepasset.
C.18 Hva er reisepasset verdt?
Hovedregelen er at hver deltaker får et reisepass til en verdi av 251 euro. Deltakerne reiser bare på andre klasse. Beløpet kan være høyere i spesielle tilfeller, som beskrevet her:
- For deltakere med bevegelseshemming og/eller spesielle behov. Kostnaden vil bli vurdert etter deltakerens behov i hvert enkelt tilfelle. Kostnader til hjelpemidler (ledsager, førerhund for deltakere med nedsatt syn osv.) kan bli dekket basert på gyldig dokumentasjon på de spesielle behovene i tråd med bostedslandets lover.
- For deltakere som reiser fra de mest fjerntliggende regionene (Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion, Saint-Martin, Asorene, Madeira og Kanariøyene) til Fastlands-Europa. Idet deltakerne lander på kontinentet, gjelder hovedregelen.
- For deltakere fra andre områder enn de nevnte fjerntliggende regionene som har rett til å reise med fly til Fastlands-Europa. Idet de er på kontinentet, gjelder hovedregelen.
- I noen spesielle situasjoner basert på en individuell vurdering (f.eks. for deltakere som bor på øyer i EU) kan deltakeren få dekket en ekstra reise med tog/ferge/buss.
C.19 Hva er reservasjonsgebyrer, og er de inkludert?
Plassreservasjon er obligatorisk på enkelte høyhastighetstog, noen intercity-tog og alle nattog.
Prisen for plassreservasjon er ikke inkludert i det fleksible reisepasset og vil ikke bli dekket av EU-kommisjonen.
Men med reisepasset ditt kan du reise uten plassreservasjon på mange tog rundt i Europa. På noen strekninger der det går tog med obligatorisk plassreservasjon, er det mulig å reise med regiontog i stedet. Det betyr at hvis du skal reise mellom to byer som er forbundet med høyhastighetstog, kan du i stedet velge et tog som bruker lengre tid, eller en alternativ reiserute, og unngå reservasjonsgebyr på den måten. Med DiscoverEU Travel App kan du enkelt filtrere bort tog med obligatorisk plassreservasjon når du planlegger reisen. Se også på infografikken (ekstern lenke) som viser hvordan du unngår reservasjonsgebyrer.
Med spesifisert reisepass er reservasjonsgebyrer inkludert (se regel C.5).
C.20 Er disse utgiftene inkludert: overnatting, mat eller andre reiserelaterte utgifter?
Nei. Dette tilbudet dekker ikke slike kostnader. Utgifter til mat og overnatting samt reiseutgifter som skyldes valg deltakeren har gjort (f.eks. å starte reisen fra et annet land), eller andre kostnader til reisen skal dekkes av deltakeren. Men du vil få et DiscoverEU-rabattkort i appen, som gir rabatt på overnatting, bagasjeoppbevaring og andre tjenester i hele Europa (se denne lenken for mer informasjon).
Deltakerne bør sørge for å ha en god helseforsikring og reiseforsikring som gjelder under hele reisen. Gjennom Europeisk helsetrygdkort vil den nasjonale helsetrygdordningen vanligvis sørge for at deltakerne har grunnleggende helseforsikring når de oppholder seg i et annet EU-land. Men vær klar over at Europeisk helsetrygdkort eller private helseforsikringer ikke dekker alle tenkelige tilfeller, spesielt hvis det er nødvendig med hjemtransportering eller visse medisinske inngrep. I slike tilfeller anbefaler vi å ha en privat tilleggsforsikring.
C.21 Får deltakere hjelp fra EU-kommisjonen til å bestille overnatting?
Nei. Å bestille overnatting er deltakerens eget ansvar. Vi anbefaler at du venter med å bestille overnatting til du har fått reisepasset ditt.
C.22 Hvor finner jeg informasjon om gjeldende reiserestriksjoner i EU?
Deltakerne finner informasjon om de ulike tiltakene som gjelder i hvert EU-land, som krav om karantene og testing for reisende, på nettstedet Re-open EU (ekstern lenke). Nettstedet har informasjon om koronavirus-kontaktsporing og varslinger gjennom mobil-apper, og om EUs digitale koronapass (ekstern lenke), som bidrar til at vi kan reise fritt. Informasjonen oppdateres hyppig og er tilgjengelig på 24 språk. Slik kan deltakerne enkelt planlegge Europa-reisen, samtidig som de tar hensyn til trygghet og helse.