Utlysning: bli arrangør av en DiscoverEU meet-up!
Hva er DiscoverEU?
To ganger i året arrangerer EU-kommisjonen en stor konkurranse der alle som fyller 18 det året kan vinne en gratis interrailbillett og reise Europa rundt. Ordningen heter DiscoverEU, og siden 2022 har den vært en del av Erasmus+-programmet. Det betyr at Norge også har fått bli med, som medlemsland i Erasmus+. Hurra!
Det ligger omtrent 70 000 billetter i potten hvert år, der rundt 800 av dem går til ungdom i Norge. Alle land får en kvote av billettene basert på innbyggertall. Konkurransen er enkel: man melder seg på (som enkeltperson eller sammen med vennene sine), svarer på noen flervalgsspørsmål og et gjettespørsmål, og de som gjetter nærmest vinner billett. Billetten man vinner er gyldig i 15 måneder og man kan reise akkurat når man vil innenfor dem. Reisen kan vare i opptil 30 dager og man reiser til så mange land man selv måtte ønske. Du kan lese mer om DiscoverEU på Den europeiske ungdomsportalen.
Hva er en "meet-up"?
De som vinner en billett har mulighet til å melde seg på meet-ups over hele Europa. Dette er arrangementer der DiscoverEU-reisende ungdommer kan møte hverandre, lære litt om det landet/stedet de har kommet til og kanskje få muligheten til å bli kjent med lokale ungdommer.
En meet-up kan være så mangt, det viktigste er å legge til rette for at ungdommene får møte hverandre og bli kjent på tvers av landegrenser. Meet-ups kan vare mellom én time og 3 dager, og kan organiseres som et enkeltstående arrangement eller være i tilknytning til et allerede eksisterende.
I Norge er det Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) som administrerer ungdomssektoren av Erasmus+-programmet, derunder ordningen DiscoverEU. Vi har egne prosjektmidler for å arrangere meet-ups for ungdom som kommer til Norge på interrail.
Søk prosjektmidler fra oss til å arrangere en meet-up i din by!
Siden ordningen kom til Norge har vi hatt meet-ups i Oslo, Trondheim og Narvik – mellom 3 og 6 av dem hvert år. I 2025 ønsker vi å utvide, og vil gjerne ha opptil 10 meet-ups langs togskinnene rundt omkring i Norge. Det er her dere kommer inn i bildet!
Har du og organisasjonen din en god idé til en meet-up for europeiske 18-åringer der dere bor? Da inviterer vi dere til å komme med en skisse til oss, og søke om prosjektmidler til gjennomføring av et arrangement i 2025.
Dere står fritt frem til å selv velge form og innhold for arrangementet, men arrangementet må ha en læringsdimensjon. Det er også et pluss hvis det kan knyttes til én eller flere av Erasmus+ horisontale prioriteringer: inkludering og mangfold, miljø og bærekraft, digital transformasjon og ungdomsmedvirkning. Det er positivt hvis meet-upen knyttes til et allerede eksisterende arrangement, eller på andre måter legger opp til at de reisende også får møte lokale ungdommer.
Kriterier for en meet-up:
- Den kan vare mellom én time og tre dager
- Den kan skje mellom april og desember 2025 (NB! Får dere innvilget søknaden, blir dere invitert til en obligatorisk opplæring med oss i Erasmus+ ungdom 10. mars, så det kan være lurt å legge opp til litt god tid mellom den og oppstart av meet-up)
- Det bør være mulig å reise med tog dit meet-upen skal være, men det er selvfølgelgelig greit å legge opp til annen transport til overnatting/aktiviteter/utflukter ifm meet-upen
Hva innebærer det å være arrangør av en meet-up?
Hvis dere blir valgt ut som en av arrangørene av en meet-up i Norge, så får dere ansvaret for å følge opp det praktiske og organisatoriske rundt arrangementet. Dette innebærer:
- Planlegge arrangementet med dato, program, antall deltakere, sted osv.
- Booke lokale, overnatting, mat, aktiviteter, utstyr osv.
- Skrive en utlysning til Den europeiske ungdomsportalen der alle meet-ups ligger tilgjengelig for de reisende
- Ta imot påmeldinger (det finnes et eget system for å sjekke om de som melder seg på er DiscoverEU-reisende eller ikke)
- Kommunikasjon med deltakere i forkant av arrangementet
- Gjennomføring av arrangementet
- Deltakerevaluering, egenevaluering og rapportering til oss i Bufdir i etterkant (inkludert dokumentasjon av utgifter)
Dere kommer til å få veiledning av oss i alle deler av prosessen, se lengre ned.
Hvilke utgifter dekker vi?
Maksbudsjett per meet-up er 150 000 kr.
- Lønns- og administrasjonskostnader for arrangør (dersom det er rom i budsjettet og det er nødvendig, kan dere hyre inn en koordinator for prosjektet)
- Leie av lokale, utgifter til aktiviteter, utstyr
- Mat til alle deltakere og koordinatorer
- Maksimum tre netter overnatting for deltakere
- I noen tilfeller kan vi også dekke reise for deltakerne*
*Forklaring: interrailbilletter ungdommene får en gyldig i 30 dager, og inneholder 7 «reisedager». Det vil si at det kun er 7 dager deltakerne faktisk kan sitte på toget fra land til land eller by til by. Dersom vi arrangerer en meet-up et sted det tar veldig lang tid å komme seg til, kan vi også dekke reise for deltakerne for å komme seg dit, slik at de slipper å bruke opp 2 eller flere reisedager på for eksempel å komme seg fra Oslo til Bodø. Vi kan også dekke reise fra togstasjonen til der meet-upen foregår.
Blir dere valgt som arrangør, innvilger vi en maxsum i prosjektmidler fra oss. I etterkant av arrangementet leverer dere en rapport og et regnskap, og vi betaler ut prosjektmidlene basert på det godkjente regnskapet. Trenger dere en forskuddsutbetaling, er det også mulig.
Hvordan søke?
Har dere lyst til å arrangere en meet-up, ber vi dere fylle ut dette skjemaet der dere beskriver ideen deres – inkludert datoer, omtrentlig antall deltakere og budsjett. Frist: 1. februar.
Det er i orden om ideen ikke er helt ferdig. Etter 1. februar kommer vi til å velge ut opptil 10 aktører vi synes har gode forslag. Blir dere valgt, inviterer vi dere til et kick-off for arrangører 10. mars i Oslo, der dere får 1) en opplæring i alt dere trenger å vite om meet-ups og 2) møte de andre arrangørene og 3) videreutvikle planen for meet-upen deres i samarbeid med dem og oss.
Bufdir betaler utgiftene for denne samlingen. Samlingen i Oslo er obligatorisk for minst en deltaker fra hver arrangør, men vi oppfordrer dere til å delta med minst 2 personer. På den måten er dere flere som deltar aktivt, det blir mindre sårbart og lettere å gjennomføre planene.
Når vi vurderer søknadene deres, legger vi vekt på:
- Geografisk spredning
- Spredning i tema/type aktivitet
- Spredning i tidspunkter i løpet av året
- I hvor stor grad arrangementet er i tråd med målene for ordningen
- I hvor stor grad arrangementet legger opp til møter mellom ungdom på reise og lokale ungdommer
- I hvor stor grad opplegget er inkluderende og tilgjengelig for alle
Noen tips fra oss til slutt:
- Interrail er fleksibelt, og siden ungdommene har 15 måneder på seg til å bruke billetten sin, vet vi verken hvor mange som kommer til Norge hvert år eller når de kommer. Det ser likevel ut til at Norge er et populært reisemål, og meet-ups her til lands har så langt hatt godt med påmeldinger.
- De fleste legger reisen sin mellom juli og september, men det går helt fint å arrangere meet-ups resten av året også.
Har dere spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt med Sigrid Sivertsen Haugan på sigridsivertsen.haugan@bufdir.no.
Vi håper å høre fra dere, og håper dere har lyst til å bidra til at unge interrailere får en fantastisk opplevelse i Norge!